Fågelskådningens dag 5 maj

Under Fågelskådningens dag arrangerar Naturskyddsföreningen flera aktiviteter runtom i Skåne. Här hittar du ett urval av dem:

BJÄRE / SÖN 5 MAJ
Vill du testa på fågelskådning? Häng med på en spännande promenad tillsammans med Göran Martinsson som är fågelkunnig. Spana efter fåglar och lyssna efter deras läten. Ta med kikare och lite fika i ryggsäcken. DATUM: Sön den 5 maj kl 10-12. SAMLING: Norra parkeringsplatsen vid Stora Hult, Skälderviken, Båstad.

FALSTERBO / SÖN 5 MAJ
Söndag 5 maj kl. 9-11 Falsterbo Fyr – Fågelstation
Natursnok. Besök på fågelstationen vid Falsterbo fyr. Hur går fågelflyttning till? Vad har fångats och ringmärkts idag? Duktiga guider berättar engagerat för alla åldrar. Barn i vuxens sällskap särskilt välkomna. Samling utanför fyrträdgårdens västra sida kl. 9.

GÖINGE / SÖN 5 MAJ
Fågelskådningens dag vid Hovdala slott – En dag för hela familjen, ta med släkt och vänner. SAMLING: vid den stora parkeringen.
Programmet består av flera bitar, väl ut det du tycker är intressant:

Guidad naturvandring ca 1,5h:
– Kl 07.00 – 8.30
– Kl 09.00 – 10.30

Fågelringmärkning på Hovdalafältet med Håkan Winqvist.
Andfågelräkning kl 07.00 – 10.00 i Finjasjön med omnejd, den 224:e i GBF:s regi. Förfrågningar: Thomas Johnsson, 0703-31 61 26.

HELSINGBORG / SÖN 5 MAJ
Våren erbjuder ett rikt fågelliv i Fredriksdals parkområde. Vi tar oss runt och hoppas inte minst på nyanlända sångfåglar. Samarrangemang med Kullabygdens Ornitologiska Förening. PLATS: Fredriksdal museer och trädgårdar kl 9-12. SAMLING: Vid huvudentrén kl 9. OBS ! Kulturkort eller inträdesavgift krävs, men entrén är fri för ungdomar upp till 18 år.

LOMMA-BJÄRRED / SÖN 5 MAJ
Vi börjar med en vandring runt Domedejla mosse, som bjuder på fin fågelsång från skogsfåglar. Vi besöker sen Löddesnäs, med dess stora vassområden och fina strandängar. SAMLING: Rutsborgsskolans södra parkering kl. 8.00. Ansvarig: Lars-Göran, 0721-84 73 26