Biologiska mångfaldens dag

På onsdag den 22 maj är det Biologiska mångfaldens dag – en av Sveriges största naturhögtider! Dagen är till för att uppmärksamma och öka medvetenheten om artrikedomens betydelse och sätta ljuset på en av vår tids stora ödesfrågor. Vi kan alla bidra till att gynna den biologiska mångfalden på olika sätt. Allt från vad vi väljer i affären till vad vi odlar i trädgården.

Här har vi samlat ett urval av aktiviteter som sker i Skåne i samband med Biologiska mångfaldens dag 22 tom den 26 maj:

BROMÖLLA / Floravandring vid Barnakälla / 22 maj
På den Biologiska Mångfaldens dag  visar oss Kjell-Arne Olsson lövskogens flora och Barbro Ahlner berättar om Barnakällas historia. Samling P-platsen vid Barnakälla , skyltad från väg 116 mellan Bromölla och Näsum. DATUM: Ons 22 maj kl 18. ARRANGÖR: Naturskyddsföreningen i Kristianstad/Bromölla. KONTAKT: Barbro Ahlner, mob: 0768-445 527.

ESLÖV / Familjeaktivitet med Natursnokarna / 22 maj
Strövtåg med Natursnokarna i Eslöv. En timmas strövtåg för att utforska närområdets biologiska mångfald! Medtag gärna kikare, lupp, handskar eller litet verktyg för att skrapa eller gräva! DATUM: 22 maj kl 17-18. SAMLING: Rönnebergavägens vändzon, Rönneberga, 241 34 Eslöv. KONTAKT: Tina Wueggertz, tcih68@hotmail.com ARRANGÖR: Eslövsbygdens naturskyddsförening.

FALSTERBO / Nattfjärils- och fladdermuskväll på naturum / 24 maj
Vi uppmärksammar Biologiska mångfaldens dag och inleder årets Bioblitz! Insektslampan är tänd hela kvällen, Jan-Åke Hillarp tar oss med på en fladdermusvandring och vi bjuder på fika. Kom förbi och se vad som landar på den vita duken! DATUM: 24 maj kl 22-24. PLATS: Strandbadsvägen 30, 239 42 Falsterbo, Sverige. ARRANGÖR: Naturum Falsterbo. KONTAKT: naturum@falsterbostrandbad.se

FÄLTBIOLOGERNA / En tyst minut för artdöden / 22 maj
DATUM: 22 maj kl 18:00-18:01. Mer info: https://www.facebook.com/events/423349664901820/

GÖINGE / Hovdala / 22 maj
Vi uppmärksammar den biologiska mångfalden genom guidningar om flora, insekter, fåglar och fladdermöss. Det blir intressanta och roliga naturvandringar där vi tittar närmare på Hovdala artrikedom. Vi börjar med växterna, därefter bygger vi på med insekter och fåglar. Kl 21:00 bjuder vi på korv sedan, efter skymningen lyssnar och spanar vi efter fladdermöss. Välkomna! DATUM: 22 maj kl 18-22. SAMLING: Hovdala slott, Pl 6223, 281 92 Hässleholm. KONTAKT: thomas@clangula.se ARRANGÖR: GBF – Göingebygdens biologiska förening.

HELSINGBORG / Cykla till fågelsång / 26 maj
Börja dagen med att lyssna in rösterna i vårens fågelkör. Vi cyklar gemensamt från Fredriksdal till Pålsjö skog för att njuta av fågelsång och ljusgröna blad.
DATUM: 26 maj kl 8-10. SAMLING: Utanför Fredriksdals huvudentré, Helsingborg, med cyklar kl 8.00. ARRANGÖR: Naturskyddsföreningen i Helsingborg. KONTAKT: Sven Gustavi. Mob: 0701-706421.

IVÖN / Exkursion till Ivön / 25 maj
Vi besöker den intressanta ön i Ivösjön ur ett brett perspektiv; fåglar, flora och småkryp. Matsäck medtages! DATUM: 25 maj kl 10-18. SAMLING: Vi träffas på Linnéskolans P-plats, Hässleholm. Samåkning i egna bilar. KONTAKT: Pål Axel Olsson 070-351 23 70, pal_axel.olsson@biol.lu.se ARRANGÖR: Göingebygdens biologiska förening.

LOMMA / Vandring i Alnarpsparken / 26 maj
Under ledning av Lars-Göran Lillvik vandrar vi i Alnarpsparken och får höra om verksamheterna i Alnarp och dess historia, och om de olika trädslag som växer i parken. Vi hinner också njuta av blomsterprakten och lära oss om de fåglar som sjunger här. Ta med fika, och kikare om du har. DATUM: 26 maj kl 10. SAMLING: Hållplats Kungsgårdsvägen, Alnarp strax efter kl 10. ARRANGÖR: Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred och Lund. Kontaktpersoner Lars-Göran Lillvik, mob 0721-847326, och Leif Runeson, tfn 046-139131.

SKÄRALID / Pyssel och tipsrunda / 25 maj
Fira biologiska mångfaldens dag med pyssel i naturum och tipsrunda i Skäralid. Arrangör: naturum Söderåsen/Länsstyrelsen Skåne. Kontakt: tel 0435-44 21 20
Plats: naturum Söderåsen, Skäralid. ARRANGÖR: Naturum Söderåsen/Länsstyrelsen Skåne. SAMLING: Naturum Söderåsen, Ljungbyhed. DATUM 25 maj kl 12-16.  KONTAKT: naturum.soderasen@lansstyrelsen.se

ÄNGELHOLM / Biologiska mångfaldens dag / 22 maj
Skolklasser från åk 1 till åk 9 är inbjudna till denna aktivitet. Mitt Hav visar ett klappakvarie med djur från Skälderviken och Öresund. Gymnasieelver från Rönneskolan har gjort olika utställningar om biologisk mångfald i havet och de kommer tillsammans med Mitt Hav och Naturskyddsföreningen att bemanna och guida de besökande skoleleverna. Arrangemanget är alltså inte öppet för allmänheten utan endast för inbokade skolklasser. DATUM: Ons 22 maj 08.30-15. PLATS: Rönneskolan. KONTAKT: Kristin Johansson 0702-290 494.

ÖSTERLEN / Fågelkvitter / 25 maj
Denna tidiga vårmorgon tänker vi bege oss ut för att lyssna på fågelsång. Vi vill besöka platser där vi vet att sommargylling häckar, hoppas få höra någon och om vi har riktig tur kanske se. I dagsläget vet vi inte om alla lokaler är tillgängliga, därför samlas vi vid rastplatsen Piraten strax norr om Brösarp och sedan fortsätter vi i bil tillsammans. Fågelkunnige Lennart Jeppsson blir vår guide. DATUM: 25 maj kl 07-10. SAMLING: Väg 19, 27350 Brösarp, Rastplats Piraten kl 7.00. Tyvärr är inga bussar vakna så här tidigt. För plats i bil och samåkning ring Lena M Olsson, 076-811 13 43. ARRANGÖR: Österlens Naturskyddsförening.

VAD KAN DU GÖRA?
Vi kan alla bidra till att gynna den biologiska mångfalden på olika sätt. Allt från vad vi väljer i affären till vad vi odlar i trädgården. Här hittar du en sammanställning av olika metoder för hur man kan gynna vilda växter och djur i sin omgivning. >>Se tipsen!

FLER AKTIVITETER
>>Här kan du se allt som händer i samband med Biologiska mångfaldens dag i hela Sverige