Helgtips: Falsterbo bird show

Följ med till fåglarnas fantastiska värld! I år firar Falsterbo Bird Show 10 års jubileum! Föredrag och spännande aktiviteter i den fina naturen kring Strandbaden. Fågelbingo, föredrag, guidningar och de populära ringmärkningsförevisningarna passar bra för hela familjen. I programmet erbjuds även trollsländevandringar, fjärilsvandringar och intressanta intervjuer i Martins soffa, med Martin Emtenäs. Besök också ”liveskådningen” där du kan följa flyttfåglarna i realtid. En kameraman på taket zoomar in de flyttande fåglarna och en erfaren ornitolog berättar och svarar på frågor.

DATUM: 30 augusti-1 september / fre kl 12-18, lör kl 10-18 och sön kl 10-16.
PROGRAM: >> Se programmet för Falsterbo Bird Show här!

Tips för familjen
På lördagen den 31 aug kl 10-16 anordnar Falsterbonäsets Naturvårdsförening ett Naturrace – en snitslad tipsrunda i naturen med lokalanknutna frågor i tre olika svårighetsgrader; barn, vuxen och special. Fina priser utlovas! Start vid Falsterbonäsets Naturvårdsförenings tält vid entrén på Falsterbo Strandbad.

Tips för nybörjare
På fredagen kl 13.30 kommer Mikaela Kähäri från Naturbokhandeln och Erik Hirschfeld från AviFauna Naturresor och tipsar om det som är viktigt att tänka på när du skall börja fågelskåda. Måste jag ha en dyr kikare? Hur lär jag mig fågelläten? Vilket väder är bäst för fågelskådning? Vilken fågelbok skall jag skaffa och hur mycket kan jag lita på bilderna i den? Ta med dig dina frågor och känn dig välkommen!

Hitta till Falsterbo Bird Show
Ta bussen från centrala Malmö till Falsterbo Strandbad: Linje 100, 300 och 146 tar dig till oss, hoppa av vid ändhållplatsen (Falsterbo Strandbad).

Restid med buss:
56 min från Malmö C (med bil 43 min)
42 min från Hyllie (med bil 35 min)
58 min från Trelleborg (byte Vellinge ängar till linje 100)

För exakta avgångar, se Skånetrafiken: >> Reseplaneraren Skånetrafiken

Falsterbo Strandbad
Strandbadsvägen 30
239 42 Falsterbo

Falsterbo Bird Show arrangeras av Vellinge kommun, BirdLife Sverige och Skånes Ornitologiska förening.