Miljövänliga veckan / Skåne

Temat för Miljövänliga Veckan är FIXA GREJEN! Vi vill inspirera fler att börja ta hand om sina saker, att vårda och laga, köpa second-hand istället för att köpa nytt, och att dela, byta, låna och hyra saker. I år pågår kampanjen mellan 28 september och 7 oktober. Under veckorna kommer våra medlemmar att synas och höras på gator, torg och på bibliotek. Våra lokala kretsar och nätverk kommer ordna repair-cafés, skapa fixa-kartor, anordna bytardagar, föreläsningar, utställningar och annat kul. Här har vi listat några av de aktiviteter som sker i Skåne under Miljövänliga veckan:

ESLÖV / 28 SEP
Under denna dag får du veta mer om återbrukade kläder, hållbar konsumtion samt humlor och bin m.m. Du kommer även att kunna prova på att göra din egen vaxduk med bivax. Biblioteket har samlat ihop sina bästa böcker som handlar om hållbar konsumtion, solceller och återbruk, du kan även låna böckerna på plats. Sveriges största förpackningsfria mataffär – Gram – visar hur man som konsument kan handla och lagra varor med återbrukbara behållare. Välkomna! DATUM: 28 sep kl 11-15. PLATS: Medborgarhuset, Eslöv. >> Läs mer

KRISTIANSTAD / 28 SEP
Lär dig mer om årets tema Fixa grejen! Du kan också prova att göra en egen bivaxduk – att använda som förpackning i köket i stället för plastpåsar. DATUM:  28 sep kl 11-14. Plats: Regionmuseet, Stora torg, Kristianstad.

HÖÖR / 3-4 OKT
Träffa Naturskyddsföreningen i Höör och lär dig mer om ekologisk mat och Fixa grejen. De finns på plats på Citygross i Höör den 3 okt kl 15-18 och på Coop i Höör den 4 oktober kl 15-18.

MALMÖ / 30 SEP-6 OKT / MALMÖ
En hel vecka fylld med inspirerande och lärorika evenemang för att laga, vårda, återbruka och göra om de saker vi redan har. Bland annat sticklingsbyte, hjälp att fixa cykeln, fixa grejen, fixa gitarren, fixa kablarna, fixa musiken, fixa grejen i Folkets Park, fixa din cykel hos Cykelköket, ta med och laga din elektronik gratis på Repair Café och mycket mer. Evenemangen är öppna för alla och gratis, om inget annat anges. Det bjuds på riktigt schysst fika vid evenemangen.

Under vecka 40 och vid andra tillfällen under året kommer du att kunna besöka repair-caféer, prylbytardagar, föreläsningar, utställningar och annat kul runt om i Skåne. Året runt kan du hitta fixartips här >> Fixa grejen