Fågelskådning i Skåne

Steglits. Foto: Rolf Harbom

Nu är det högsäsong för fågelskådning i Skåne! Det är kombinationen av skandinaviska och kontinentala inslag som gör Skåne så speciellt och populärt för fågelskådning. Höststräcket är sedan några veckor i full gång, med olika arter som flyttar vid olika tidpunkter. Just nu lämnar hundratusentals bofinkar landet via exempelvis Falsterbo, som utgör en av Europas allra bästa platser att uppleva det stora höststräcket på. Men även på andra platser går det att vara med om rörelserna av flyttfåglar. Nedan listar vi några aktiviteter med temat fågelskådning, som anordnas av lokala naturskyddsföreningar i Skåne. Eventen är gratis och du behöver inte vara medlem i Naturskyddsföreningen för att delta, men får gärna bli!

LANDSKRONA / 12 OKT / Höstfågel i vår närhet
Vi beger ut för att skåda fågel i vår närnatur. Målet bestämmer vi på morgonen beroende på väder och vind. SAMLING: På Kasernplan i Landskrona. DATUM: Lör 12 okt kl 9-14. >>Mer info

ORMVRÅK I FALSTERBO / 13 OKT
Om vädret är gynnsamt kan man få se praktfulla vråkskruvar över Ljungen och stora flyttfågelsträck vid Nabben. Ta med matsäck och kikare. SAMLING: Bjärred centrum kl 8.45 eller Lomma busstation kl 9.00. >>Mer info