Natursnoksledareutbildning på Öland

Vill du bli natursnoksledare? Eller leder du redan en natursnoksgrupp och vill fördjupa dina kunskaper i ledarskap, guideteknik och pedagogik? Då är du välkommen på utbildning under en rolig och intensiv helg tillsammans med Naturskyddsföreningen på Grönhögen, Öland.

Helpension gör att ni helt kan fokusera på natursnokandet och umgänge med varandra och andra naturengagerade från hela landet. Fältbiologerna kommer att finnas i närområdet med en större grupp medlemmar!

Familjer är varmt välkomna och det kommer finnas chans att göra aktiviteter tillsammans med Fältbiologerna, som har sin årliga träff på samma plats. Helpension gör att ni kan fokusera på natursnokandet och umgänge med varandra och andra naturengagerade från hela landet.

Om utbildningen
Natursnokledarutbildning Snok 1 är vår grundutbildning. Denna version är Snok 1 de luxe, vilket innebär att det ingår boende och mat under utbildningen.Utbildningen sker främst ute i naturen och leds av Naturskyddsföreningens erfarna utbildare och natursnoksledare. Praktiska pass varvas med samtal och teori.

Var och när?
Grönhögen Öland torsdagen den 21/5 till söndagen den 24/5 kl 15.00.

Incheckning på torsdagen innan 17.30.Grönhögen Stugby: http://www.gronhogensstugby.se/

Medborgarhuset i Grönhögen: https://www.hembygd.se/ventlinge/page/14396

Snokledarutbildningen börjar redan på torsdag kväll och slutar på söndag em. Barn och extra medföljande vuxna som inte avser att gå utbildningen är välkomna att följa med. Extra medföljande vuxna kan genom att anmäla sej som matlagare vara med gratis, men går då inte utbildningen.Under helgen kommer vi att ha vissa aktiviteter tillsammans med Fältbiologerna som med en större grupp medlemmar finns i närområdet. Vi kommer även att få möjlighet att besöka Ölands södra udde och förutom för ett besök på naturum, fågelstationen och fyrtornet få möjlighet att se massor med fåglar så ta med kikare!

Anmäl dig senast den 21 april

Observera att anmälan krävs! >> Läs mer och anmäl dig här

För vem?

Medlemmar i Naturskyddsföreningen som är eller ska bli natursnoksledare.

Medföljande barn och vuxna är varmt välkomna.

Vi rekommenderar att du som vill starta upp en ny natursnoksgrupp har med dig minst en blivande natursnoksledare till från ditt område då det är både lättare och roligare att vara fler ledare.

Kostnad
Kostnad för deltagare i utbildning Snok 1 (torsdag till söndag): 2 500 kr. Utbildningsmaterial, mat och logi i stuga ingår i priset.

För dig som väljer att inte bo i stugbyn och är med hela eller delar av utbildningen kostar den 1 250 kr.

Kostnad per medföljande barn:
1 250 kr. Mat, aktiviteter och logi i stuga ingår i priset.

Kostnad per medföljande vuxen som inte går utbildningen:
1 250 kr. Mat, aktiviteter och logi i stuga ingår i priset.

Medföljande vuxen som anmäler sej som matlagare deltar gratis under helgen.

Vi rekommenderar alla utbildningsdeltagare att ta kontakt med sin kretsstyrelse, alternativt sitt länsförbund, för att få hjälp med utbildningsavgiften. Förslag på överenskommelse med kretsen.

Reserersättning
Reseersättning för resa med buss eller tåg i andra klass kan sökas från Naturskyddsföreningens rikskansli för denna utbildning. Resersättningen fås i efterhand mot uppvisande av biljetter. Reseersättning kan endast sökas av de som går utbildningen. Reseersättning kan tyvärr inte erbjudas till medföljande vuxna och barn.

Resersättningsblankett för ansökan delas ut under utbildningen.

Priset som anges är subventionerat av Naturskyddsföreningens rikskansli med ca 500 kr/deltagare.

Om Natursnokarna
Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet. I Natursnokarna upptäcker barn 3-10 år och deras vuxna naturen tillsammans. . >> Läs mer om Natursnokarna här