Miljövänliga veckan v. 40

Illustration: Erica Jacobson

Under Miljövänliga Veckan och veckan som leder fram till den hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt. Kampanjen pågår mellan 26 september och 4 oktober.  Vi fortsätter att inspirera till att ta vara på det vi har och i år vi vill även med aktiviteten Slutslängt! påverka kommunerna att öka återbruket på landets återvinningscentraler, så det inte bara går att slänga saker där.

Fixa grejen: Smarta tips & Hemmahacks
Visst är det kul att shoppa nytt ibland. Men att sköta om sakerna vi redan har ger ofta en större tillfredsställelse som håller i sig längre. Dels får älskade ägodelar ett längre liv. Dels känns det ofta bra att göra en insats för klimatet, miljön och våra barns framtid. Förläng livet på dina prylar och kläder: >> här hittar du tipsen!

Slutslängt på Återvinningscentralerna
En fjärdedel av det som landar på återvinningscentralen kan användas av någon annan. Det är dags att sluta slänga fungerande grejer! 40 procent av stationerna kan bli mycket bättre och ge besökare möjligheter att skänka bort sådant med kommersiellt värde eller fullt fungerande grejer. >> Läs mer om vad återvinningscentralerna kan göra & hur du kan påverka!

AKTIVITETER I SKÅNE:

Malmö

Programmet hittar du här (Med direktlänkar till evenemangen)

En hel vecka fylld av inspirerande och lärorika evenemang för att laga, vårda, återbruka och göra om saker vi redan har – fixa grejen, helt enkelt!

Fixa grejen är ett initiativ från Naturskyddsföreningen. För tredje året i rad arrangerar Malmö stads Fairtrade City-kansli tillsammans med Naturskyddsföreningen Malmö Fixa grejen-veckan Malmö. Målet med veckan är att inspirera till minskad konsumtion av nya saker, mer reparation och återbruk och mindre slit och släng. Evenemangen under veckan arrangeras av lokala aktörer som jobbar med olika former av reparation och återbruk.

PROGRAM

– Fixa dina musikprylar på Arena 305, måndag-fredag. Till fb-eventet.

– Återbruka och återvinn på ReTuren Pop-up Sevedsplan, tisdag klockan 14-18. Vi bjuder på fika!

– Lappa & laga online med Déjà Vu Design, klockan 18-20. Workshopen är digital.

– Fix that furniture med Kultur Lab Malmö på STPLN, torsdag-fredag klockan 17-20 och lördag-söndag klockan 12-17. Begränsat antal platser. Vi bjuder på fika!

Programmet kommer att uppdateras löpande. På grund av Corona-pandemin är Fixa grejen mer digital i år än tidigare

Eslöv

Fixa-grejen karta / 26 sep
Naturskyddsföreningen i Eslöv gör tillsammans med organisationen Eslöv ställer om en karta över alla ställen i Eslöv med omnejd där du kan fixa saker. Vi vill uppmuntra till att förlänga livet på kläder och prylar. DATUM: Lör 26/9 kl 11-13 står Naturskyddsföreningen utanför ICA kvantum i Eslöv och samlar in tips. Vi vill också gärna ha dina bästa fixar-tips! Hur gör du när skorna behöver lite kärlek, när kaffekokaren kalkat igen eller när cykeln gnisslar. Skriv, rita eller posta en video i det här evenemanget för att delta

Fjärilsinventering & frövandring / 27 sep
Miljögruppen och Tina från Natursnokarna slår sina påsar ihop och ger sig ut på en kombinerad fjärils- och frövandring! Vi börjar med fjärilsinventeringen och på väg tillbaka samlar vi fröer. Datum: 27 sept kl 13. Plats: Samling vid Rönnebergas ändhållplats, Eslöv kl 13:00.

Fjärilsinventering
Natursnokarna hjälper Svensk dagfjärilsövervakning med fjärilsinventering. Medtag gärna håvar och böcker. Många fjärilsarter verkar minska i dagens Sverige, medan andra sprider sig norrut. Tvärtemot vad många kanske tror är kunskapen om fjärilarna fortfarande ganska dålig. Alla kan vara med och räkna fjärilar, du behöver inte vara expert utan det räcker med att du tycker om och är intresserad av fjärilar. Läs mer

Frövandring
Hösten är perfekt när det gäller att samla fröer! Blommorna har blommat över och fröna väntar på att få trilla på marken så att de kan blomma nästa år. Kom och lär dig om olika fröer som går att samla in nu på hösten. Vi vill också samla in fröer till fröbiblioteket. Eventet är gratis och öppet för alla, ingen föranmälan krävs. Läs mer

Klädinsamling / 29 sep + 1 okt
Vill du bidra med kläder och skor som någon annan kan ha glädje av? Vi tar emot hela och rena kläder och skor på vår mötesplats Hållplats för själen Eslöv (Storgatan 34) den 29 september mellan kl 10-13 och den 1 oktober mellan kl. 16:00-19:00. Alla kläder som lämnas in uppskattas stort, här kan du läsa mer om vilka kläder som specifikt efterfrågas. Läs mer Den 21 oktober har vi utlämning för de som har behov. Du som vill ta emot kläder denna dag behöver först anmäla dig; senast den 9 oktober till josefine.brummer@svenskakyrkan.se / 072-593 20 85

Höganäs

Affischering på biblioteken och på naturum Kullaberg. På naturum finns också infomaterial och quiz-frågelappar. Kontakt: Gunnel Petersson gunnel.petersson@naturskyddsforeningen.se mobil 0707 63 46 32

Kristianstad / Workshop: Aktivt hopp / 30 sep
Aktivt hopp – en workshop om oroshantering och existens. I tider av globala hållbarhetsproblem behöver vi hantera vår oro över samtiden och framtiden. Rune Stenholm Jakobsen leder workshopen där vi pratar om vad som oroar oss och hur vi kan hantera det, lösa det eller påverka det. Plats: Kulturpunkten, Bromölla Föranmälan obligatorisk till Studiefrämjandet Kontakt: mari.graneskog@studieframjandet.se

OBS! Stora bytardagen som var planerad till 3 oktober ställs tyvärr in pga fortsatta restriktioner för sammankomster.