För mycket PFAS i dricksvattnet

PFAS i Dricksvatten
Svenskt dricksvatten innehåller halter av PFAS som på vissa platser är tio gånger högre än EU:s livsmedelsverks nya gränsvärde. Det visar Naturskyddsföreningens nya undersökning av data från vattenverk på 42 platser. Sverige bör förbjuda de extremt svårnedbrytbara miljögifterna, och Livsmedelsverket omgående uppdatera sin åtgärdsgräns.

Hur ser det ut i Skåne?
För Skånes del ligger Båstad, Malmö och Lund över åtgärdsgränsen för PFAS i dricksvatten och hur det borde se ut om åtgärdsgränsen sänktes i enlighet med EU:s livsmedelsmyndighets (EFSA) nya gränsvärde.

>> Se diagrammet över orter och PFAS-halter i sammanställningen

Var kommer all denna PFAS ifrån?
PFAS används för sina vatten- och smutsavvisande egenskaper och finns i allt från funktionskläder, stekpannor och smink till matförpackningar, möbeltyg och brandskum. Utsläpp från produktionen eller användningen av dessa produkter går rakt ut i miljön och hamnar slutligen både i maten vi äter, luften vi andas och i vårt dricksvatten. PFAS-ämnena lagras i kroppen under lång tid.

10 sätt att undvika PFAS!
PFAS finns i allt ifrån skönhetsprodukter till skor och matförpackningar. Ändå är kunskapen kring deras påverkan låg. De misstänks påverka reproduktionsförmågan och i vissa fall orsaka cancer. >> Så här undviker du dem!

Sverige måste förbjuda evighetskemikalierna PFAS
>> Skriv på för att stoppa PFAS!