Diana är trainee hos Naturskyddsföreningen och har påbörjat ett projekt om hur skånska kommuner väljer att subventionera flygplatser som går med förlust i relation till hur de stöttar nedläggningshotade busslinjer. Den 17 februari berättar Diana om sitt projekt och vill gärna ta del av tankar och erfarenheter från kretsaktiva.
DATUM: Den 17 februari kl 18.30
ANMÄL DIG TILL: Linda Birkedal / linda.birkedal@naturskyddsforeningen.se för att få länk till mötet, som hålls på Zoom.
Subventionera bussar eller flygplatser?
Regioner och kommuner har en oerhört viktig roll i klimatarbetet och 2018 tog Länsstyrelsen och kommunerna i Skåne fram initiativet ”100 % fossilbränsle Skåne 2020”. I ljuset av detta blev många förvånade i somras när sju kommuner i Skåne meddelade att de skulle rädda den konkurssatta flygplatsen i Ängelholm, vilket i praktiken fungerar som en subventionering av fossil transport i regionen. Hur subventioner formuleras och riktas är avgörande för möjligheten till klimatomställning: om fossila resurser subventioneras kan samhällets fossilberoende förstärkas, om resurser däremot riktas mot fossilfria resurser kan klimatomställningen påskyndas. Vi tänker därför undersöka subventioneringen av flygplatsen och sätta i perspektiv med hur regionen prioriterar fossilfri kollektivtrafik.
Tanken är att ta fram underlag i form av en kort rapport, som sedan kan komma att utgöra material för en framtida kampanj/debattartikel, antingen mot subventioneringen av flygplatser, men möjligen även kring hur regionen prioriterar kollektivtrafik (lite beroende på vad som blir resultaten av undersökningen).