Biologiska mångfaldens dag 22 maj

Den 22 maj firar vi Biologiska mångfaldens dag! Ge dig ut och upptäck vårfåglarna, vårblommorna, småkrypen och allt annat som är igång i naturen just nu! Här har vi listat några av de aktiviteter som händer i samband med Biologiska mångfaldens dag i Skåne:

22 maj / Biologiska mångfaldens dag – sällsynta spindlar i sanden
Vi letar efter några av Sveriges mest sällsynta spindlar i sandområdena vid Friseboda som genomgått stora restaureringar. Alla kan hjälpa till med att leta. Särskilt söker vi Klittvargspindel som senast sågs här på 1990-talet på sin sista lokal i landet. Med oss har vi spindelexpert Lars Jonsson från Högskolan. Även andra kryp i sanden uppmärksammas. Ta med sprayflaska med vatten för att se spindelnät samt ta gärna med lite lunch. FHM restriktioner gör att vi måste dela in oss i mindre grupper och justera lite i tiderna på dessa grupperna om vi blir mer än 6 personer eftersom ledarna är med i varje grupp. Anmälan senast 20 maj kl 14:00 så vi vet antalet personer som kommer. Ni kommer delas in i olika grupper med olika tider
Datum: 22/5 Lördag kl 10-14
Samling: Vid stora parkeringen vid Slussen, Friseboda
Anmälan: Föranmälan nödvändig – Anmäl dig här
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Kristianstad-Bromölla, kontakt: Rune Stenholm Jakobsen 0707-287974

23 maj / Ätliga växter
Vi ger oss ut i markerna för att leta efter ätbart i naturen. Tillsammans med Bengt Hertzman hoppas vi finna lite godsaker. Inga stora skördar kan garanteras så för säkerhets skull, ta med fika!
Datum: Söndag 23 maj kl 10-14
Samling: Vid Järnvägsstationen, Klippan kl 10
Anmälan: Per Hjort, 0760-13 94 35 eller pernilsan@hotmail.com För att kunna genomföra detta på ett bra sätt vill vi att ni anmäler deltagande. >> Läs mer
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Klippanbygden

23 maj / Trollsländor vid Blistorp
Trollsländorna är våra största insekter och i många fall oerhört vackra skimrande i grönmetallic, mosaiktecknade i pasteller eller röda som blod. Trollsländor är fängslande och fascinerande att följa, inte minst när de far genom luften och utför de mest häpnadsväckande manövrar. De pilar fram och åter, upp och ned, står stilla i luften medan de jagar mat eller försvarar sitt revir mot artfränder. Magnus Billqvist från Trollslände- och Naturskyddsföreningen guidar oss på Blistorps kapell.
Datum: Söndag 23 maj kl 11
Samling: Blistorps kapell
Anmälan: Föranmälan krävs – Anmäl dig här! Vi följer FHM restriktioner och behöver kunna komma i kontakt med alla anmälda.
Arrangör: Trollsländeföreningen m fl. Kontakt: Lisbet Roth, Friluftsfrämjandet 070 826 96 71

29 maj / Vandring bland ängens och vägkantens mångfald
Vi firar idag den biologiska mångfaldens dag – fast en vecka i efterskott! Mångfalden av växter och djur har minskat kraftigt de senaste decennierna, vad gör vi åt det? Denna dag tittar vi på betesmarker, vägkanter, på blommor, insekter mm i trakten av Killhult, Våxtorp. Ta med fika. Samling vid f.d. Netto/Lilla Coop Örkelljunga kl. 10:00. I Killhult 10:15 Ansvariga Lars Schale & Janne Johansson.
Datum: 29/5 Lördag kl 10:15-13
Samling: Killhult 161, 312 98 Våxtorp, Sverige
Arrangör: Örkelljungabygdens Natur, kontakt: lars@schale.se

Livesändningar under Biologiska mångfaldens dag
Även i år kommer en hel del av aktiviteterna kring Biologiska mångfaldens dag ske digitalt via livesändningar i sociala medier. Precis som i fjol blir det ett späckat schema med många intressanta program. >> Se programmet här:

Om Biologiska mångfaldens dag
2002 utsåg FN den 22 maj till den internationella dagen för biologisk mångfald. Dagen är till för att uppmärksamma och öka medvetenheten om artrikedomens betydelse.