Klädbytardagen 2022

Klädbytardagen

Förnya garderoben miljövänligt på klädbytardagen

Ett av de mest miljösmarta sätten att förnya sin garderob är att byta kläder med andra. Uppdatera din garderob hållbart på en klädbytardag! I år har Naturskyddsföreningen utlyst två nationella bytardagar – lördag 26 mars och söndag 5 juni. Här kan du se om det finns en klädbytardag på din ort.

Klädbytardagar i Skåne

Här är ett urval av Klädbytardagar som arrangeras av lokala naturskyddsföreningar i Skåne:

Malmö / 26 mars

Plats: Gröna mötesplatsen Swopshop Gröna salen
Inlämning: Under butiksöppettider tis-fre kl 12–18, lör kl 11–16 eller 26 mars kl 11–12
Klädbyte: Kl. 14–15
Kontakt: Jane Olsson 0703-45 67 71 jane@swopshop.se
Arrangör: Medborgarskolan och Swopshop

Övrigt: Ta med max 10 hela och rena säsongsbetonade barn, dam och/eller herrplagg (ej skor) Samma antal godkända plagg får man i biljetter. (Inget under ett secondhand värde på 80kr).

Kl 13–14 är det inspirationsföreläsning om mode#remake och styling av Hang Ho, mer info kommer i facebookeventet.

Skurup / 26 mars

Plats: Skurups folkhögskola i aulan, Kyrkogatan 68
Inlämning: Mellan kl. 12–13 den 23–25 mars i receptionen eller den 26 mars mellan 11 och 12.
Klädbyte: Kl 12–16
Kontakt: Ulrika Liljenström ulrika.liljenstrom@skurupsfolkhogskola.se
Arrangör: Skurups Folkhögskolas miljögrupp
Övrigt: Fika till självkostnadspris.
Mer info

Tomelilla / 26 mars

Plats: Tryde 1303 b&b café/restaurang
Klädbyte: Kl 11–16
Kontakt: Anna Villavicencio 0730-37 48 01 info@tryde1303.com
Arrangör: Tryde 1303
Övrigt: Café och restaurang öppen. Återbruksverkstad med experter som hjälper till att fixa och laga kläder.

Åkarp / 26 mars

Plats: Möllegården kultur, Möllevägen 4, Åkarp
Klädbyte: kl 11-15
Kontakt: Karin Lindbom karin.lindbom@burlov.se

Kristianstad / 26 mars

Förnya din garderob på ett miljösmart och roligt sätt!
Klädbyte:
kl 10-14
Plats: Kom till foajén i Rådhus Skåne vid Stora Torg på V. Storgatan 12 i Kristianstad. Läs mer

Burlöv

Kontakt: Karin Lindbom karin.lindbom@burlov.se
Arrangör: Eslövsbygdens Naturskyddsförening och Eslöv Stadsbibliotek

Eslöv

Arrangör: Eslövsbygdens Naturskyddsförening och Eslöv Stadsbibliotek
Övrigt:
Max 10 plagg, barnkläder & vuxenkläder
Kontakt:
Harriet Johnsdotter harriet.johnsdotter@gmail.com

Kristianstad

Plats: Foajén i Rådhus Skåne vid Stora Torg på Västra Storgatan 12 Inlämning: kl 10–11
Klädbyte: kl 12–14
Kontakt: AnnaMaja Lindblom 0768-48 07 01 annamaja.lindblom@hotmail.com
Arrangör: Naturskyddsföreningen Kristianstad och Bromölla och Studiefrämjandet Skåne-Blekinge

Övrigt: Max 5 hela och rena plagg, accessoarer eller skor. Överblivet skänks till hjälporganisation. Konstnären Takao Momi Momiyama visar och berättar om sashiko, en tusenårig broderiteknik för att laga kläder.

Så här går det till på ett klädbyte

Du tar med dig fem eller tio fina och fräscha plagg (antalet plagg kan variera lokalt).

För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.

Det är helt gratis.

På en del platser ska du lämna in dina plagg innan själva klädbytardagen. Vad som gäller kommer att stå i den lokala informationen.

Plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

Så här gör du om du vill arrangera en klädbytardag:

1. Bestäm dig vem du vill arrangera klädbytet med. En kollega, en kompis, din skolklass, kommunen, din krets (Naturskyddsföreningens lokalavdelning) eller kanske på egen hand?

2. Anmäl dig genom att skicka ett mejl till kladbytardagen@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna ditt klädbyte. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.

3. Nu är det bara att kicka igång! Boka lokal, planera marknadsföring, fixa bord och galgar.

5. Visa gärna filmen ”Ett miljösmart klädval”, av Stefan Westerling och Daniel Stor från högskolan Dalarna.

Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

I vår handledning finns massor av tips på hur du kan göra. Är ni en arbetsplats, ett kompisgäng eller skola/klass som vill byta kläder? Gör det under en dag som passar er.

Lista: Alla klädbytardagar i Sverige 2022