Webkamera: Följ de häckande storkarna i Fulltofta

I Fulltofta storkhägn utanför Hörby, häckar ett 25-tal storkpar. Hägnet är ett av två stora hägn inom Storkprojektet, avsett för avel och uppfödning av storkungar. Samtliga ungstorkar släpps ut i det fria sista lördagen i juli under det årliga storksläppet (se datum nedan).

WEBKAMERA: Här kan du följa de häckande storkarna i Fulltofta

Om Storkprojektet
Storkprojektets målsättning är en vild och flyttande storkstam. Projektet har pågått sedan 1989 och drivs av Naturskyddsföreningen i Skåne tillsammans med Skånes Ornitologiska Förening. Vi föder upp och släpper ut storkpar och årsungar som ska bygga upp den vilda stammen. Vår ryggrad utgörs av ett stort antal volontärer. Därtill finns en ledningsgrupp, ett arbetsutskott samt en anställd projektledare.

En gång var den vita storken vanlig i Skåne. Men när vi dikade ut och odlade upp våtmarkerna kunde storkarna inte längre hitta föda till sina ungar. Sista paret häckade 1954 på en gård nära Karups Nygård. Genom Storkprojektet hoppas Skåne kunna få tillbaks vår skånska symbol! Målet är att återfå en livskraftig, flyttande stam av vit stork i Skåne.

Läs mer om Storkarna på www.storkprojektet.se

PROGRAM 2022

Fågelskådningens dag i Fulltofta Söndag 1 maj kl 13-15
Vid Fulltofta Storkhägn pågår ett spektakulärt skådespel med 25 häckande par på en och samma plats! Ta chansen att skåda den skånska fågeln på helt nära håll. Ungar har börjat kläckas, och är fortfarande svåra att se i boet. Hör berättelsen om storkens historia i Skåne, om försvinnandet och återkomsten, projektets arbete och förstås den sensationella flyttningen. Vi har även ett anpassat storkprogram för barn.
Avgift: 100 kr för vuxna, barn under 15 år gratis (kontant eller swish-betalning)

Nykläckta storkungar i Fulltofta Söndag 15 maj kl 13-15
Honan lägger ägg med 2 dagars mellanrum och lägger upp till 4-5 ägg/säsong, normalt 2-4 ägg. Storkparet börjar ruva först efter att andra ägget lagts. Ungar har kläckts och syns med sina stäckta uppsträckta halsar när föräldrarna reser sig. Hör berättelsen om storkens historia i Skåne, om försvinnandet och återkomsten, projektets arbete och förstås den sensationella flyttningen. Vi har även ett anpassat storkprogram för barn.

Ringmärkning av storkar i Fulltofta Söndag 5 juni kl 13.30
Häckningen hos storkarna börjar gå mot slutet och i bona trängs halvstora ungar. Ta chansen att på helt nära håll se en livs levande storkunge! Guidningen inleds med berättelsen om storkens historia i Skåne, om försvinnandet och återkomsten, om projektets arbete och förstås om den spektakulära flyttningen. Avslutas med ringmärkning. Vi har även ett anpassat storkprogram för barn.

Ringmärkning av storkar i Viby Lördag 11 juni kl 11.00
Vi samlas vid gårdsbutiken i Viby för information om storkprojektet och för att se årets storkungar i Viby bli ringmärkta.
Arrangör: Storkens Vänner, NÖ Skåne Fågelklubb och Naturskyddsföreningen i Kristianstad
Samling: Gårdsbutiken i Viby
Kontaktperson: Christer Neideman christer.neideman@gmail.com eller Evert Valfridsson evertvalfridsson4@gmail.com

STORKSLÄPP vid Hemmestorps Mölla Lördag 30 juli kl 13.00
Kom och se årets hägnuppfödda ungstorkar bli fria och ta till vingarna. Det är en magisk känsla när storkarna stiger till väders samtidigt. Storkprojektet informerar samt dukar fram kaffe och kakor. Storksläpp sker för att så många ungar som möjligt ska få chans till en första höstflytt. OBS! Infart och parkering endast från norr vid väg 11, följ skyltningen. Infart från söder avstängd.
Vi har även ett anpassat storkprogram för barn.
Kom i god tid.
Avgift: 100 kr för vuxna inkl kaffe, barn under 15 år gratis. (kontant eller swish-betalning)
Samling: Hemmestorps Mölla, Veberöd