Gå med i projektet Världens längsta blomsteräng

Vitfläckig guldvinge på prästkrage.

Vill du göra något praktiskt som omedelbart gynnar våra utsatta pollinatörer och utträngd flora? Vi letar nu efter lokala kretsar i Naturskyddsföreningen som vill vara med i ett pilotprojekt redan i år inom det nya initiativet Världens längsta blomsteräng. Vi laddar verktygslådan med tips & tricks för att hitta blommande vägsträckor, enkla metoder för inventering och dokumentation av vilda växter och insekter och även en vägledning för att sköta vägkanterna på det bästa sättet.

Vår projektkoordinator Cassandra Hallman erbjuder ett utbildningsföredrag (visar arbetsmaterial, enkel inventeringsmetod, hemsida), ett startpaket (med skyltar, inventeringsblanketter, varselvästar) och sedan en övning i fält tillsammans.

Ni behöver inte vara många, bara nyfikna och engagerade. Vägföreningar, kommuner och andra intresserade parter är såklart välkomna att delta. Hör gärna med er lokala naturskyddsförening om ni tycker att det låter intressant och kontakta Cassandra genast!

Digitalt föredrag 18 maj kl 19
Mer information kommer via ett digitalt föredrag 18 maj kl 19 via Teams/Zoom. Anmäl dig via e-post till Cassandra Hallman, Projektkoordinator Världens längsta blomsteräng: cassandra.hallman@naturskyddsforeningen.se