Besök de nykläckta storkungarna i Fulltofta

Besök vårt hägn i Fulltofta och hör berättelsen om storkens historia i Skåne! Du får lära dig mer om Storkprojektets arbete, om försvinnandet av storken och återkomsten, och förstås den sensationella flyttningen. Vi har även ett anpassat storkprogram för barn. Storkungarna har nu kläckts och syns med sina uppsträckta halsar när föräldrarna reser sig.

Datum: 15 maj kl 13-15
Avgift: 100 kr för vuxna, barn under 15 år gratis (kontant eller swish-betalning)
Arrangör: Storkprojektet
Samling: Storkhägnet i Fulltofta, Hörby. Hitta hit
Kontaktperson: Paul Wiberg, paulwiberg@hotmail.com

Storkprojektets målsättning är en vild och flyttande storkstam. Projektet har pågått sedan 1989 och drivs av Naturskyddsföreningen i Skåne tillsammans med Skånes Ornitologiska Förening. Vi föder upp och släpper ut storkpar och årsungar som ska bygga upp den vilda stammen. Vår ryggrad utgörs av ett stort antal volontärer. Därtill finns en ledningsgrupp, ett arbetsutskott samt en anställd projektledare. Läs mer om Storkprojektet

Storkprojektet har flera hägn runt om i Skåne och allmänheten är välkommen att besöka främst Fulltofta där de flesta guidningarna sker. OBS! Tänk på att visa försiktighet när du rör dig nära storkarna, särskilt under häckningstiden. Vill du boka en guidning för större sällskap, kontakta paulwiberg@hotmail.com Mob: 070-52 82 660.

Storkprojektets program i vår/sommar hittar du här!

Foto: Sven Persson/N