Häng med på höstutflykt!

Hösten är en fantastisk tid att vara ute i naturen! Här är ett urval av de aktiviteter som arrangeras runt om i Skåne. Aktiviteterna arrangeras av lokala Naturskyddsföreningar i Skåne och du behöver inte vara medlem i Naturskyddsföreningen för att delta, men får gärna bli.

Fågelsträck med rovfågelspaning / 22 okt / Falsterbo

Fågelvandring med Henrik Waldenström på Skanörs Ljung. Ta med kläder efter väder, kikare och fika för en rast.
DATUM: 22 oktober kl 12-14
SAMLING: Falsterbo Camping Resort, Reuterswärds väg 1, 239 42 Falsterbo.
ARRANGÖR: Falsterbonäsets Naturvårdsförening  Läs mer

Kustvandring / 23 okt / Landskrona

Kustvandring längs med Landskronas vackra kust. Välkomna att vandra längs med Landskronas vackra kust med oss. Vi samlas vid Kasernplan i Landskrona och beger oss sedan tillsammans därifrån. Packa en matsäck och kläder efter väder. Läs
SAMLING: 23 oktober kl 10-14 vid Kasernplan, Landskrona
KONTAKT: Per Magnuson / 0703-350757
ARRANGÖR: Naturskyddsföreningen i Landskrona. Läs mer

Familjeaktivitet: Natursnokarna / 23 okt / Beddingestrand

Pärlanskogen i Beddingestrand är en liten men viktig oas för djurlivet. Vi tar en promenad genom den spännande lilla skogen och lär oss mer om djuren som bor där, fikar och avslutar med med att håva i havet.DATUM: 23 oktober kl 11-13
SAMLING: Pärlvägen 9, Beddingestrand
KONTAKT: Sophie Tranborg, stranborg@hotmail.com / 0730-408040
ARRANGÖR: Naturskyddsföreningen i Trelleborg. Läs mer

Bevara mörkret / 23 okt / Lund

Livet på jorden har utvecklats i cykler med ljus och mörker. Nu när människan använder och sprider alltmer ljus påverkas detta liv – insekter, däggdjur, växter och även vi människor. På en tur i Stadsparken ser vi på belysningen där och diskuterar hur man kan undvika negativa effekter av ljus. Samling kl 19.30 vid Stadsparkens norra ingång (vid Nygatan). OBS: sluttiden är ungefärlig.
DATUM: 23 oktober kl 19.30-21.30. OBS: sluttiden är ungefärlig.
SAMLING: Vid Stadsparkens norra ingång, vid Nygatan, Lund
KONTAKT: Cecilia Wide cecilia.wide@gmail.com / 0706-377341
ARRANGÖR: Lunds Naturskyddsförening. Läs mer

Hjortbrunst på Åsen / 29 okt / Fåraböke

Följ med zooekologen Kjell Wahlström på en traditionsenlig exkursion i trakterna kring Fåraböke där vi får lyssna på brölande dovhjortar. Vi får reda på vad det är som händer bland dessa djur under brunsten och med lite tur får vi även se hjortarna. Vi tittar också närmare på hjortdjurens horn och vilken funktion dessa märkliga, självstympade attribut fyller. Ta gärna med fika!
DATUM: 29 oktober kl 14-17
SAMLING: kl 14 vid Stenestads kyrka, Svalöv.
KONTAKT: Kjell Wahlström / lupi@telia.com / 070-881 08 41
ARRANGÖR: Naturskyddsföreningen i Söderåsen. Läs mer