Trädgårdsdjurens hemliga liv: Hur bjuder du in fler och vad gör de för nytta?

Marie Dacke

Marie Dacke, professor i sinnesbiologi.

Studiefrämjandet Skåne-Blekinge och Perstorps Naturskyddsförening bjuder denna kväll in allmänheten till Perstorps bibliotek, Hörsalen, för att lyssna på en föreläsning om trädgårdsdjurens hemliga liv.

Innehåll

I det här föredraget får du inspiration, kunskap och idéer för att göra din trädgård till en oas för så många arter som möjligt. Med rätt planering kan du och trädgårdsdjuren trivas och frodas i trädgården tillsammans och öka den biologiska mångfalden. Det är bra för både dig och naturen.

Datum: 7 dec, kl 17.30-18.30

Adress: Perstorps bibliotek, Torggatan 5, Perstorp

Föreläsare

Marie Dacke, professor i sinnesbiologi vid Lunds Universitet. Marie forskar om hur djur ser och navigerar. Under mer än tio år har hon svarat på allmänhetens frågor om livet i deras trädgård i tv-programmet Studio Natur. Hon är en av författarna till boken Trädgårdsdjur (2020) och förra året gav hon ut Taggad att leva (2021). Gräsmattan i hennes trädgård byttes nyligen mot en sedummatta som skalbaggarna, spindlarna och bina tycker om.

Ingen anmälan krävs.

Övrig information

• Arrangör: Naturskyddsföreningen i Perstorp, Studiefrämjandet Skåne- Blekinge
  • Pris: Gratis
  • Frågestund, bokförsäljning och signering efter föreläsningen.

Välkomna! Läs mer

Kontaktperson: Gerrit Fokkema / perstorp@naturskyddsforeningen.se / 0702695039

Trädgårdsdjur är alla de som kryper, surrar, flyger och kvittrar i din trädgård. Bin och andra insekter som pollinerar fruktträden så de bär frukt. Nyckelpigor, blomflugor, getingar, fåglar, grodor, fladdermöss och igelkottar håller skadedjuren i schack. Maskar och gråsuggor omvandlar visset skräp till näringsrik jord och förser dina blommor med näring.