Biologiska mångfaldens dag!

Fira den Biologiska mångfaldens dag med oss! I Skåne anordnas utflykter, familjeaktiviteter och fysiskt arbete i Stubbskottsängen för att fira den biologiska mångfaldens dag! Se aktiviteterna nedan:

Hörjelgården / 20 maj kl 10-13 / Fira den Biologiska mångfaldens dag med jobb i stubbskottsängen
Våra arrangemang är gratis, spännande och lärorika. Arbetsdagarna är öppna för alla. Vi brukar starta vid 10-tiden och avsluta kring klockan 15. Samåkning kan ordnas. Fika finns alltid, men ta med egen picknick-lunch.Arrangemangen sker i samarbete med Studiefrämjandet och Naturskyddsföreningen, med stöd av Sjöbo kommun och Länsstyrelsen i Skåne.
Datum: 20 maj kl 10-13
Samling: Hörjelgården, Äspered. Mer info om Hörjelgården:
Kontakt: Hjalmar Dahm, horjelgarden@gmail.com

Lomma / 21 maj 10-12 Leta och utforska arter! /21 maj 10-12
En trevlig utflykt som passar både de med mycket kunskap och nyfikna nybörjare i alla åldrar. Under förmiddagen utforskar vi naturreservatet Öresundsparken (ligger precis söder om Lomma samhälle), för att se vilka växter, insekter och små och stora kryp vi kan hitta. En tipsrunda med en liten artutmaning, som passar alla åldrar, kan göra utforskandet spännande även för yngre barn. Föreningen bjuder på tilltugg och frukt!
Datum: 21 maj 10-12
Samling: Parkeringen 250 meter norr om Blå caféet i Lomma kl. 10.00
Tag med: Dryck, förstoringsglas och håv om man har (finns även att låna på plats)
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred
Kontakt:
Karin 0766-71 14 59

Helsingborg / 22 maj kl 17-19 / Familjeaktivitet
Vi fokuserar på natur och trädgård och upplever med olika sinnen! Vilka växter gillar fjärilar och humlor? Varför är det bra med en risig hörna? Vi reder ut detta och lär oss hur vi kan få fler vilda grannar och mera liv i täppan. Arrangeras tillsammans med Miljöverkstaden.
Datum: Måndagen 22 maj kl. 17:00-19:00.
Samling: Utanför Habiteum och i Sinnenas gård (vid Sundspärlan), Helsingborg
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Helsingborg och Miljöverkstaden
Kontakt: Caroline Sjunner. Miljöverkstaden. caroline.sjunner@helsingborg.se

Bjärred / 22 maj / Föreläsning om trädgård
Missa inte föreläsningen i kväll på BIOLOGISKA MÅNGFALDENS DAG / Bevara grönytorna i din trädgård, för den biologiska mångfaldens skull. FRI ENTRÉ! Föreläsning och Mingel.
Datum: Måndag 22 maj kl 18.30 -20.00
Plats: Stationen 2.0, Folkungavägen 3, Bjärred.
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred

Nominera till Den biologiska mångfaldens pris 2023

Med Den biologiska mångfaldens pris 2023 vill vi sprida kunskap, skapa engagemang och intresse för biologisk mångfald hos allmänheten. Målsättningen med priset är att uppmuntra och stärka olika insatser för en rik biologisk mångfald i Skåne.

Kontakt och nomineringar
Skicka dina nomineringar med motivering till Naturskyddsföreningen i Skåne: Magnus Billqvist

Kort om Biologiska mångfaldens dag
2002 utsåg FN den 22 maj till den internationella dagen för biologisk mångfald. Dagen syftar till att uppmärksamma och öka medvetenheten om artrikedomens betydelse.

Under 2017 tog Rebecka Le Moine och Erik Hansson initiativ till att lyfta dagen i Sverige. På senare tid har Biologiska mångfaldens dag etablerat sig som en av landets största naturhögtider.