De vilda blommornas dag

Biologiska mångfaldens dag

Den 18 juni är det dags för De vilda blommornas dag – Sveriges, och Nordens mest omfattande officiella blomstervandring. Under en och samma dag går tusentals människor på blomstervandringar och blomsteraktiviteter i Sverige, Norge, Finland, Island, Danmark och samt de därtill hörande Färöarna och Grönland. Tillsammans med guider lär deltagarna sig mer om Nordens vilda flora och naturen i vår närhet. Här kan du se några aktiviteter som våra lokala Naturskyddsföreningar i Skåne anordnar för att fira denna dag.

SKANÖR / Vilda blommor och örter med Ulla-Kristina Eriksson / OBS! 17 juni
Botanisk guidning med Ulla-Kristina Eriksson på Falsterbo skjutfält. Ta gärna med egen flora och fika. Samling på parkeringen vid Falsterbo Camping Resort kl. 10. Fritt inträde för medlemmar i FNF, icke medlemmar swishar valfri summa till oss på 1235118831 eller betalar till FNF bg. 877-1529. Detta eftersom Vellinge kommun halverat vårt föreningsbidrag. Det går även bra att bli medlem via vår hemsida falsterbonaset.se/bi-medlem. Tack för ert stöd!
Datum: 17 juni kl 10-13
Plats:
Skanörs Ljung (LV4), Skanorsljung, 239 31 Skanör
Arrangör:
Falsterbonäsets Naturvårdsförening. Läs mer

YSTAD / Nybrofältet / 18 juni
Fältets fjärilar och blommor visar upp sin prakt! Biolog Harriet Arnberg, Lunds Universitet, berättar om fjärilarna och Kerstin Svensson om deras värdväxter. Ta med lupp, kikare och fika!
Datum & plats: 18 juni kl 9.30: Samåkning från Ystads Stadsbibliotek kl 09.30. Nybrofältet (Nybrofältsvägen) kl 10.00.
Anmälan: Läs mer & anmäl dig här
Kontakt: Kerstin Svensson, 070 869 11 11
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Ystad.

LUND / Kungsmarken / 18 juni
Lunds Naturskyddsförening besöker den västra betesmarken på Kungsmarken och tittar på dess spännande och rika flora. Tomas Persson guidar och berättar om intressanta fynd från Lunds Botaniska Förenings inventering i området och generellt om betesmarkens flora. Ta med bra skor och fika!
Datum: 18 juni kl 10-12. Obs! sluttiden är ungefärlig.
Plats: Samling kl 10:00 utanför golfklubbens klubbstuga på Kungsmarken. Buss 166 avgår från Lund C kl. 09:15 och kommer till hållplats Kungsmarken kl. 09:28.
Arrangör:
Lunds Naturskyddsförening & Lunds Botaniska Förening. Läs mer

LANDSKRONA / Hilleshögs dalar / 18 juni
Fira De vilda blommornas dag med en utflykt till Hilleshögs dalar! Vi beger oss ut till Hilleshögs dalar och upptäcker Gåsaägget. Per Magnuson leder exkursionen bland försommarens blommor. För den som tar sig till Hilleshögs dalar på egen hand kan man cykla dit. Den som tar bil kan parkera på P-platsen vid dalen utmed Helsingborgsvägen.
Datum: 18 juni kl 10-12.
Samling: På Kasernplan 10.00 för vidare samåkning till Hilleshögs dalar.
Kontakt: Per Magnuson /  pm@permagnuson.se / 0703350757
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Landskrona. Läs mer

KRISTIANSTAD
/ Floravandring vid Lyngsjö / 18 juni
Kalkfuktängarna och de sandiga trädorna kring Lyngsjön är floristiska pärlor så här på försommaren.
Datum: 18 jun kl 10
Plats: Vid Lyngsjö kyrka kl 10:00
Kontakt: Anders Johansson, 0705 – 23 11 78
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Kristianstad-Bromölla. Läs mer

KRISTIANSTAD / Floravandring vid Golfbanan i Åhus / Sön 18 jun kl 14:00
Att njuta av den omväxlande sandfloran på golfbanan denna dag, är sedan många år tillbaka en trevlig tradition.
Datum: 18 juni kl 14
Plats: Klubbhuset kl 14:00