Vad händer när vattnet försvinner?

Sommaren 2018 var en sommar med rekordhöga temperaturer, rekordlåg nederbörd och rekordmånga skogsbränder. Skördar förstördes, boskap fick avlivas och vattenbristen i Sverige var katastrofal. Nu säger forskare att sommaren 2018 var ett exempel på hur Sveriges klimat väntas se ut först om 80 år enligt RCP8.5-scenariot (det värsta scenariot). Hur ser grundvatten-situationen ut nu och i framtiden och vad kan vi mer göra för att ställa om till en mer hållbar vattenhantering?

Datum: 17 okt kl 18.30-20.00 via Zoom

Detta digitala föredrag anordnas av klimatkoordinator Josefine Friberg på Naturskyddsföreningen i Skåne och Blekinge som en del av en serie klimat-föredrag! Människor påverkar hydrologin och färskvattentillgångar på många olika sätt, indirekt genom fossila utsläpp som förändrar klimatet och påverkar lokala vädermönster och direkt genom förändrar markanvändning och förändring av vattendrag. Många kommuner inför bevattningsförbud varje sommar och andra måste avsalta havsvatten för att täcka kommunens behov. Gästföreläsare Frida Eklund från Vattenmyndigheten för södra Östersjö-området berättar mer om hur vattenbristen ser ut idag och hur man kan övergå till en hållbar vattenresurshantering! Delta den 17 Oktober kl. 18:30 via zoom-länken:https://us02web.zoom.us/j/84111290151?pwd=NWQ3WTlaQUJQRUhha3RZQmNFQjZ1Zz09

Kontakt:
Josefine Friberg / josefine.friberg@naturskyddsforeningen.se