Äta hållbart för miljö och hälsa

Tomater

De flesta vet att det vi äter har en påverkan på hälsan, men hur kan vi se till så att maten är hållbar för vår hälsa och vår miljö? Anna Stubbendorff är doktorand i medicin i Lund och deltar i Lunds universitets forskarskola Agenda 2030. Hon undersöker hur man med hjälp av en föreslagen kost både kan vara mer miljömässigt hållbar och förhindra kostrelaterade kroniska sjukdomar som cancer och hjärt-kärlsjukdomar.

Datum: 7 februari kl 18.00–20.00
Plats: Lunds Stadsbiblioteket, S:t Petri Kyrkogata 6, 222 21 Lund

Föreläsningen ingår i en serie föreläsningar på temat klimat, miljö och hållbarhet, ordnad av Lunds stadsbibliotek, Lunds universitets hållbarhetsforum och Lunds Naturskyddsförening. Föreläsningarna äger rum i stadsbibliotekets atrium med början kl 18, och följs av en frågestund och möjlighet till diskussion.

Vill du veta mer om hur du kan minska klimatpåverkan genom vad du äter?
Idag står jordbruket inför många utmaningar. Baljväxter kan bidra till att lösa flera av dem! Genom att odla och äta mer bönor, linser och ärtor kan vi bland annat minska klimatpåverkan, gynna den biologiska mångfalden och hushålla med resurserna. Som inspiration har Naturskyddsföreningen i Skåne tillsammans med Hushållningssällskapet tagit fram tio recept på bland annat majssoppa, chokladkaka och bröd där baljväxter som går att odla lokalt ingår.

Se recepten på Baljväxter här