Schema valupptakt Lund 23-24/11

Här följer helgens program, för mer info om anmälan etc, se här.

Plats: Naturskyddsföreningens kansli, Nils Bjelkegatan 4B, Lund.

Lördag
10.00 Svante Axelsson, inleder med en genomgång av föreningens valarbete. Vad planerar Naturskyddsföreningen? Vad kan vi lära av tidigare valrörelser?
Hur får man politiker att bli mer intresserade av miljö- och klimat?
11.00 Opinionsläget för miljöfrågorna i valrörelsen. Vad tycker väljarna om miljöfrågorna? Kristoffer Talltorp, pressansvarig Naturskyddsföreningen, går igenom opinionssiffror och valforskning om väljarbeteende.
12.00 Lunch
13.00 Möten med två miljöpolitiker. Vi samtalar om vardagen för en politiker, hur man bäst påverkar och lyfter fram sina sakfrågor. Deltar gör Linda Wemmert, riksdagsledamot för Moderaterna och engagerad i kemikaliefrågor. Karolina Skog, kommunalråd för Miljöpartiet, berättar om vardagen som kommunpolitiker.
14.30 Fika.
15.00 Hur ska vi miljömärka kandidaterna? Svante Axelsson presenterar upplägget inför valet. Därefter samlas vi i mindre grupper för att diskutera upplägget. Vilka möjligheter finns? Vilka problem kan uppstå? Hur får man så många som möjligt att svara på enkäten?
17.00 Slut för idag.

Söndag
09.00 Tiden på vår sida. För att veta hur vi ska bäst lägga upp valarbetet är det viktigt att veta hur processer och tidsramar ser ut i partierna. Hur ser valkalendern ut för partierna? Vad betyder de nya reglerna för personvalet? Vilka frågor ska vi ställa till kandidaterna till riksdagen? Kristoffer Talltorp ger en lägesbild och presenterar utkastet till frågor att ställa till kandidaterna. I en workshop diskuteras formuleringar, ämnen och strategi.
10.00 Vi delar upp oss och jobbar i grupparbete om hur på bästa sätt kan jobba med att utveckla miljömärkningen av kandidater, på lokal, regional och riksnivå.
11.30 Lunch
12.30 Hur kan vi få maximalt med uppmärksamhet för de som blir märkta? Ska det ske vid en ceremoni? Hur använder vi bäst sociala media, lokala tidningar och TV?
15.00 Slut på valupptakten och nu börjar arbetet på allvar.

1 thoughts on “Schema valupptakt Lund 23-24/11