Vi samarbetar med Fruktsam

FruktsamUnder våren har vi inlett ett samarbete med föreningen Fruktsam. Tanken är att de lokalföreningar som vill bredda sin verksamhet till att sprida kunskap om stadens gemensamma skafferi ska kunna få stöd till detta.

Så här beskriver Fruktsam sig själva:

Fruktsam handlar om det ätbara på offentliga platser, med en vision om att all offentlig frukt i Skåne plockas. Med detta som mål har vi, sedan hösten 2013, vidareutvecklat en skördekarta, en kalender, recept och håller i en studiecirkel. Dessutom har vi aktiviteter för att främja plockning och tillaga frukt. Det här året har vi hittills organiserat ett seminarium med Lunds natur-och parkförvaltning och en forskare, vi har påbörjat samarbeten med LKF och botaniska trädgården, vi kommer delta i Lunds skördefest och organisera tillsammansplockningar i Lund.

Vi vill nu gärna även sprida idén om att njuta av vad våra städer ger oss och leva mer i harmoni med naturens kretslopp och dessutom göra våra plattformar och verktyg kända i hela Skåne. Därför vill vi gärna få kontakt med exempelvis föreningar som vill organisera tillsammansplockningar eller seminarium med oss! Eller kanske ni vill använda skördekartan och lägga till offentliga fruktträd på egen hand – vi är öppna för alla förslag!

Kontakta Fruktsam direkt på fruktsam@abcsweden.org, 0729-369929