Workshop 4 juni – Sjätte kontinenten / Lund

Fotograf: Zi Xi Tan, Singapore Art Museum.

Var med och skapa en viktig tvärvetenskaplig installation om havets värsta fiende! Varje år dumpas 8,8 miljoner ton plast i världshaven. Nedsmutsningen är en av vår tids största utmaningar och man talar nu om att “plasthavet” i Stilla Havet är dubbelt så stort som USA. Samtidigt finns mikroplaster, som binder miljögifter, i alla vattendrag. Fiskar och marina djur får i sig plasten och gifterna, som därmed blir del av näringskedjan och sålunda även når människan. För att uppmärksamma detta kommer Matlinah Omiti, Visualization and Performance Artist, att hålla workshops i Lund, där hon bjuder in frivilliga att vara med och skapa installationen av skräp. Var med du också!

Under dagen kommer två stycken workshops att genomföras. Ni är välkomna att gå mellan de två workshoparna under dagen samt komma de tider ni kan.

Workshop nr 1: Bygga upp ”Sjätte kontinenten”.
En triangel av spöknät som mäter 10 m x 10 m x 14 m, som hänger i taket där vi fäster plaster som visualiserar havsströmmar​ i olika färger. Material: Spöknät från fiskarna i Skillinge​ samt återvunnen​ rengjord ​plast från återvinningen i Lund.​ Installationens syfte: Visualisera sjätte kontinenten, besökaren får uppleva hur det är att vara en fisk och leva under ett hav av sopor.

Workshop nr 2: ”Out of sight out of mind”
En stor golvinstallation med marint skräp från Lomma strand. Från Göteborg till Strömstad så plockar frivilliga upp 230 miljoner ton skräp från stranden​ varje år. Material: Marint skräp kommer från Lomma strand​.​​ Vi färgkoordinerar det marina skräpet så att besökaren tydligt kan se vad det är för produkter som slängts i havet.​ Installationens syfte: Inse ​varje produkts värde och skapa ett engagemang för återvinning​.

DATUM: 4 Juni, kl. 11-16
O.S.A 1 juni till omi.omiti@gmail.com. Vänligen meddela om ni kommer så att vi vet hur mycket fika vi ska köpa.

PLATS: Edmanska huset i Folkets park, Trollebergsvägen. Lund. Närmaste busshållplats med stadsbusslinje 2 heter Papegojelyckan. Det tar ca 15 minuter att gå från järnvägsstationen.

Läs mer om sjättekontinenten här: Ladda ned pdf
Läs mer om Matlinah Omiti här