Så fixar du en klädbytardag

Klädbytardag

På senaste Klädbytardagen bytte 58 000 plagg ägare, vilket är nytt rekord! Den 28 mars är det dags igen. Nytt för i år är mikro-klädbytardagar där grannar, kolleger eller pingisklubben träffas och byter kläder.

De plagg som du har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och användbara för någon annan. Det är utgångspunkten för Sveriges största Klädbytardag som Naturskyddsföreningen arrangerar varje år. Klädernas livslängd förlängs och vi bidrar till en bättre miljö – det är gratis och lätt att fixa!

Så här går det till på ett klädbyte:

• Du tar med dig fem eller tio fina och fräscha plagg (antalet plagg kan variera lokalt).
  • För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.
  • Det är helt gratis.
  • På en del platser ska du lämna in dina plagg innan själva klädbytardagen. Exakt vad som gäller kommer att stå i den lokala informationen.
  • Plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

Så här gör du om du vill arrangera ett klädbyte:

1. Bestäm dig vem du vill arrangera klädbytet med. En kompis, din skolklass, kommunen, din krets (Naturskyddsföreningens lokalavdelning) eller kanske på egen hand?

2. Mejla kladbytardagen@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna ditt klädbyte. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.

3. Nu är det bara att köra igång! Boka lokal, planera marknadsföring, fixa bord och galgar. >> Här hittar du våra bästa tips för att arrangera ett lyckat klädbyte.

4. Beställ GRATIS affischer, flyers och klädbrickor m.m. för 2020 års klädbytardag! >>Beställ här

5. Visa gärna filmen ”Ett miljösmart klädval”, av Stefan Westerling och Daniel Stor från högskolan Dalarna.

Klädbytardagen den 28  mars – ett sätt att ta hand om planeten!
Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.