Årets julklapp: Stormköket

En av de största beteendeförändringarna under 2020 rörde svenskarnas semestervanor. Nyorden hemester och svemester dök upp på allas läppar. Coronapandemin har accelererat en stark vandringstrend ytterligare. Inte minst visade sig detta genom nya besöksrekord på fjäll och vandringsleder – trots en minskad turism från utlandet. Stormköket är en reflektion över att vi har återupptäckt den svenska naturen och över att vi alltjämt behöver träffa våra nära och kära utomhus.

Det är glädjande att allt fler börjar hitta ut i naturen. Naturligtvis behöver man inte heller köpa ett nytt stormkök för att kunna ge sig ut i skog och mark! Damma istället av ditt gamla stormkök, låna av någon annan eller ta med matsäck som inte behöver värmas. Det viktigaste är att komma ut och njuta av allt som naturen har att bjuda på!

Tips på mat till utflykten
Det finns inget bättre än att laga mat över öppen eld, men vad ska man laga för något? Med lite god planering kan det mesta lagas ute i naturen. Ett tips är att laga mat som inte kräver någon längre koktid. Soppor, pastarätter, omelett eller glödbakning är några rätter som kan passa för äventyret. Linser är också bra att använda som bas i olika rätter, tänk på att baljväxter med längre koktid kan du ta med färdigkokta.

Här hittar du tips på utflyktsmål i Skåne

Skåne erbjuder ett enormt utbud av naturupplevelser! >> Här hittar du tips på utflykter i Skåne

*Årets julklapp är framtagen av HUI Research och är en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden.

Nyfiken besökare vid stormköket. Bilden togs sekunden innan räven nappade åt sig den gula påsen med brännaren och tändstickorna i och sprang iväg.