Digitalt föredrag 28 juni om klimatförändringar

Klimatförändringar

Klimatförändringar – hur går det egentligen till och hur påverkas Skåne & Blekinge?

Digitalt föredrag 28/6 kl 18-20

Värmerekord, havsnivåhöjning, minskande glaciärer, mindre regn, mer regn – allt på grund av människan. Varför förändras klimatet och hur går det egentligen till? Och vad kommer hända med Skåne och Blekinge i framtiden? Klimatforskningen är tydlig – planeten håller på att värmas upp och klimatet förändras i en onaturlig takt. Forskningen finns tillgänglig, men att läsa långa naturvetenskapliga rapporter kan upplevas som ett hinder för många. Därför har vår klimatkoordinator Josefine satt ihop ett digitalt föredrag tillsammans med Markku Rummukainen, professor i klimatologi, för att djupdyka i vetenskapen bakom klimatförändringar, reda ut krångliga begrepp samt ge en inblick i hur klimatet kan förändras i södra Sverige och påverka vår natur! Föredraget avslutas med en fråge- och diskussionsstund! Vår gästtalareMarkku Rummukainen är meteorolog och professor i klimatologi vid Lunds Universitet, samt medlem i Klimatpolitiska rådet och klimatrådgivare vid FNs klimatpanel IPCC och SMHI. Möteslänk till föredraget: https://us02web.zoom.us/j/89808454816…Meeting ID: 898 0845 4816  /  Passcode: 99