11 oktober: Koldioxidbudget – ett viktigt verktyg för alla kommuner

Att hushålla med sina utsläpp likt en budget för att klara 1,5 °C målet är ett koncept som diskuterats mycket senaste åren och Sveriges riksdag har bestämt att vi måste minska våra nationella utsläpp med 70% till år 2030.

Fler kommuner har det senaste åren tagit fram kommunala koldioxidbudgetar där de identifierat sina utsläpp per sektor och antagit mål om årlig utsläppsminskning, i linje med Parisavtalet. Men varför har inte alla kommuner en koldioxidbudget? Hur svårt är det egentligen att ta fram en och hur kan man mäta resultaten?

Med hjälp av Martin Wetterstedt (forskare vid Uppsala universitet och skapare av ett verktyg för koldioxidbudgetar), ska vi försöka svar på dessa frågor. Vi kommer även få höra från några privatpersoner som lyckats få sin kommun att anta en koldioxidbudget samt höra hur det ser ut bland kommunerna i Skåne och Blekinge!

Gör oss sällskap den 11 Oktober kl 18:30-20:30 på Zoom!

Meeting ID: 826 1737 0585
Passcode: 99Vid frågor mejla vår klimatkoordinator Josefine Friberg: josefine.friberg@naturskyddsforeningen.se
Läs mer i Facebook-eventet här