Häng med och plocka svamp!

I de skånska skogarna kan du hitta läckra matsvampar och samtidigt uppleva naturen. Men tänk på att vissa svampar är farliga att äta så det gäller att ha riktigt bra koll när man är ute i skogarna. Är du osäker på vilka svampar du kan äta? Chansa inte utan häng istället med oss på svampexkursion där du får hjälp att hitta och artbestämma svampar. Du behöver inte vara medlem för att följa med, men får gärna bli.

OBS! INSTÄLLT! / 30 september / Svampar i Nackarpsdalen / OBS! INSTÄLLT på grund av för lite svamp!
Vi gör en vandring i Nackarpsdalen och dess omgivningar med siktet inställt på svampar. Kanske finns det matsvamp men vi tittar på och lär oss om svampfloran i stort i denna fina del av nationalparken. Var beredd på att använda alla sinnen i mötet med de fascinerande svamparna. Ta med fika. Vi räknar med att vara ute cirka fyra timmar. Välkomna!
Datum: 30 september, kl 10-14.
Samling: Parkering mellan Röstånga Gästis och busstationen.
Arrangör: Samarrangemang mellan Naturskyddsföreningen Söderåsen och Föreningen Klippanbygdens Natur
Kontakt: Bengt Hertzman tfn 070 2035915 / hertzman@skanes-nordvastpassage.se

30 september – 1 oktober / Läckra och lömska svampar i focus – Svamputställning och rådgivning
Naturskyddsföreningarna i Kullabygden och Helsingborg inbjuder i samarbete med naturum Kullaberg till rådgivning särskilt om goda matsvampar, som man tryggt kan plocka, men också om lömska giftiga förväxlingssvampar. På plats har du också möjlighet att själv försöka bestämma dina svampar med hjälp av de många utställda arterna, som alla är plockade i Skåne. Du kan också få säker handledning och goda råd av svampkännare. Vi kommer att ha försäljning av svampkorgar, svampknivar, svampböcker, sittdynor, kåsor m.m. Vi inbjuder också till en kortare tipspromenad med vinster bra att ha vid svampplockning. Ta gärna med egna svampar för att få hjälp med bestämningen!
Datum: 30 september – 1 oktober / kl.11.00–16.00
Plats:
Våffelstugan bredvid Kullens fyrservering.
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Kullabygden och Naturskyddsföreningen i Helsingborg
Kontakt: Upplysningar: Kerstin Bergelin, 0705 41 14 14, och Tom Svensson, 0722 39 99 19. Läs mer

8 oktober / Svampexkursion Landskrona
Häng med ut och leta matsvamp och annat intressant i svampskogen. Per Magnuson guidar. Läs mer
Datum: 8 oktober kl 10.
Samling: Kasernplan kl 10.00 för samåkning.
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Landskrona.
Kontakt: Per Magnuson / 0703 35 07 57.

SVAMPPLOCKNING I BLEKINGE
Nära centrum av Sölvesborg har Naturskyddsföreningen genom sina kunskaper hjälpt till att värna en mycket skyddsvärd och välkänd skog. Margrethe Brynolf är en av dem som kämpat mest. Idag får vi en extra dag utomhus med Margrethe, som både berättar vad det är för svampart vi hittar – och vill få oss att inse hur livsviktiga svamparna är, var vi än befinner oss.
Datum: 8 oktober kl 10-13.
Samling: Blekingevägen 241-14, Kanehalls förskola, Sölvesborg.
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Kristianstad och Bromölla
Kontakt: Karin Bergendal / 0738 – 00 36 67