Miljön i siffror 2024

Sarek. Foto: Naturskyddsföreningen

Världen står inför en trippelkris, med klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och spridning av miljögifter. Det handlar om dramatiska förändringar av förutsättningarna för livet på jorden. Och det är vi människor som orsakar förändringarna.

Budskapet från den samlade forskningen om hur allvarligt och bråttom det är att ställa om blir allt tydligare. Samtidigt ser vi hur mängden desinformation ökar. Även om andelen klimatförnekare är liten i Sverige, finns det aktörer som medvetet och metodiskt försöker skapa tvivel och sprida myter om miljö, klimat och natur. Ibland kan det vara svårt att veta vad som stämmer och inte.

Med Miljön i siffror vill Naturskyddsföreningen bidra till en kunskapsbaserad debatt, genom att göra statistik om tillståndet för miljön 2024 mer tillgänglig. Rapporten bygger på offentliga uppgifter bland annat inom områdena klimatförändringar, biologisk mångfald, tillståndet i våra hav och skogar samt hållbar konsumtion.

Ta del av rapporten här!