Film i Lund: Chasing Ice

ChasingIce

Äntligen har vi fått möjlighet att visa filmen Chasing Ice av National Geographic-filmaren James Balog. Denna vackra men samtidigt sorgliga film visar Balogs arbete med att dokumentera hur glaciärerna smälter.

Efter filmen gästas vi av Lena Håkansson, forskare vid Geologiska Institutionen vid Lunds Universitet och biträdande lektor vid Norges teknisk-naturvetenskaplige universitet i Trondheim. Hennes forskning handlar främst om klimathistoria med fokus på Grönlands Inlandsis, men hon arbetar också med glaciärer i Centralasien och undersöker hur de reagerar på ett klimat i uppvärmning.

Som vanligt serveras fika.

Välkommen!

Klicka på bilden för mer information om tid och plats

Naturskyddsföreningen i Skåne driver tillsammans med Hållbart Universitet och Centrum för miljö- och klimatforskning vid Lunds universitet en filmserie kallad ”Sustainable Truth?”.

Vi visar främst dokumentärer, men även spelfilmer och bjuder alltid in en gäst för att diskutera filmens innehåll och relevans tillsammans med publiken. Filmerna visas vanligen med engelsk textning och diskussioner förs på engelska.