Webinar: Hur säkrar vi en rättvis klimatomställning?

2 september: Rättvis klimatomställning kl 08:30-10.00

Webinariet genomförs i två delar. Del 1 “jobben” inleder kl 8.30. Del 2 “rättigheter” följer ca kl 9.20

Plats: YouTube
Arrangör: Naturskyddsföreningen och Fältbiologerna

>> Anmäl dig här senast den 31 augusti så får du en påminnelse med länk innan vi kör igång!

År 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser, men utsläppen minskar inte alls i den takt som krävs för att målet ska kunna nås. Och målet är inte tillräckligt ambitiöst. Enligt Parisavtalet ska rika länder ska gå före, vilket innebär att Sverige skulle behöva nå nettonollutsläpp senast 2030.

Det kräver en samhällsomställning som saknar motstycke i historien, och det behöver ske på ett rättvist sätt. Frågan om hur vi åstadkommer en rättvis omställning har aktualiserats på flera håll i världen. Bland annat ses det om en avgörande pusselbit i EUs gröna giv. Naturskyddsföreningen och Fältbiologerna bjuder in till en diskussion i två delar om vad en rättvis omställning är och hur vi åstadkommer det i Sverige.

Ämnet behandlas i två delar, av två olika paneler.

Del 1, JOBBEN:

Hur säkrar vi en hållbar och meningsfull sysselsättning? (Genomförs på engelska)

Internationella experter diskuterar med bl.a. statssekreterare Eva Svedling om vad vi kan lära av andra länder.

Medverkande

• Eva Svedling, statssekreterare hos Isabella Lövin, miljö- och klimatminister, vice statsminister
  • Félix Mailleux – rådgivare, European Trade Union Confederation (ETUC)
  • Ytterligare deltagare presenteras efterhand

Del 2, RÄTTIGHETER:

Hur säkrar vi samernas och ungas rättigheter när omställningen genomförs?

Medverkande:

• Josefina Skerk, ledamot i Sametinget
  • Eva Svedling, statssekreterare hos Isabella Lövin, miljö- och klimat¬minister, vice stats-minister
  • Leo Rudberg, vice ordförande för Fältbiologerna
  • Susanna Israelsson, förbundssekreterare, Sáminuorra

Webbinariet modereras av Johanna Sandahl, Ordförande Naturskyddsföreningen.

LIVESÄNDNING
Webbinariet sänds live och går att se i efterhand på Youtube. Du kommer att kunna följa presentationer på skärmen och ställa frågor under webbinariets gång.

ANMÄLAN
Anmäl dig till webbinariet senast den 31 augusti. Då får du en påminnelse med länk till sändningen innan start samt information om eventuella ändringar.

KONTAKT
Om du har frågor om webbinariet, kontakta Caroline Westblom, klimatsakkunnig Naturskyddsföreningen

Varmt välkommen!