Kort från länsstämman 21 april

Tranor

Morgontrumpetande tranor. Foto: Ola Runfors

Länsförbundet i Skånes stämma hölls digitalt den 21 april. Närvarade gjorde 27 personer från minst 13 kretsar. Styrelsen redogjorde för verksamheten under föregående år samt presenterade planerad dito för 2021. Deltagarna fick höra om sändare på storkar, hjälp bina på skånsk såväl som lokal nivå, hur länsförbundet vill jobba för att få ut fler i naturen utan att trängas med mera.

Linda Birkedal omvaldes som ordförande på ännu ett år och Anders Ekstrand och Karin Bergendal valdes om i styrelsen för en period av två år. Som ny i styrelsen välkomnades Olle Lindeberg. Johan Thelander, Alexander Zackrisson och Wioletta Isaksson som varit adjungerade i styrelsen sedan i höstas valdes nu in som ordinarie ledamöter. Avtackades gjorde Lars-Bertil Nilsson och Therese Ek som nu har andra projekt att ägna sig åt.

Stiftelsen Hörjelgårdens ordförande Bengt Nihlgård redogjorde för verksamheten på Hörjel under det gångna året och att de för en diskussion med länsförbundet om att upplösa Stiftelsen. Istället vill de att föreningen Hörjelgårdens Vänner tar över verksamheten och ser flera fördelar med det. Tyvärr hade inte revisionsberättelsen inkommit i tid för stämman så flera punkter rörande Stiftelsen Hörjelgården fick skjutas fram.

Länsstämman avslutades med att Jennifer Cronborn från riksstyrelsen berättade om vad riksföreningen har på gång, årets stora segrar och föreningens första digitala riksstämma som sker senare i år.