Vandring på Måkläppen

Måkläppen gråsäl

Måkläppen är Sveriges sydvästligaste utpost och utgör med sin ständigt föränderliga form och säsongsmässiga beträdnadsförbud ett spännande utflyktsmål. Den stora sandreveln förändras kontinuerligt av vindar och vatten och kan därför te sig olik från ett besök till ett annat. Det är ett populärt besöksmål, mycket tack vare knubbsälarna och gråsälarna som lever här. Eftersom sälarna är mycket känsliga för störning är det bara tillåtet att besöka Måkläppen mellan november och januari. Då har sälarna inga ungar.

Höstvandring på Måkläppen

Följ med på vandring på Måkläppens naturreservat. Jan-Åke Hillarp leder vandringen. Varm och tålig klädsel (inklusive höga stövlar vid högt vattenstånd), kikare och varmt i termosen rekommenderas.

Datum: 20 november kl 9-13
Samling: Flommens Golfklubb, 239 40 Falsterbo, Sverige
Arrangör: Falsterbonäsets Naturvårdsförening Läs mer

Ta bussen till vandringen