Sportlovstips

Sportlov

Under sportlovet finns det en hel del att hitta på i naturen. Här har vi samlat några tips för stora och små som vill upptäcka naturen!

TIPS PÅ SPORTLOVSAKTIVITETER

Hitta ut i Skånes natur
Ta med termosen och vinterfikan ut i Skånes natur! Vi har sammanställt Skånes större utflyktsmål och mindre kända smultronställen här

Spåra ett djur
Om det blir en snöig sportlovsvecka kan du göra utflykterna extra spännande! Med denna spåraffisch kan du avgöra vilket djur som tidigare har gått på din väg: >> Här kan du ladda ned den

Gör en egen fågelmatare
En fågelmatare i form av en klocka, s.k. mesklocka är det perfekta sättet att ge fett och frön till talgoxe, entita, blåmes och andra småfåglar. >> Så här enkelt gör du en fågelmatare själv!

Gå på kvällspromenad med ficklampa!
Följ reflexband och skyltar längs Vilsestigen som startar vid naturum i Skrylle. Stigen går i terräng och är 800 meter lång. Den är uppmärkt med skyltar medsols. Markeringarna syns bra från klockan 18 och det går även att använda mobilens lampa. Lyssna efter ugglor under promenaden, det är uggletider nu och man hör dem hoa när mörkret fallit. >> Läs mer om Skrylle här

Natursnokarna
Söndagen den 28/2 är det dags för vårens första snokträff, den traditionella sportlovsträffen i Albäck. Men i år kommer vi att göra lite annorlunda på grund av pandemin. Vi kommer inte att ses runt brasan så som vi brukar utan vi kommer istället att sätta ut en tipsrunda för den som vill gå en tur i Albäck. >> Läs mer
>> Här hittar du din närmsta natursnoksgrupp i Skåne

Besök en stork
Storkprojektet arbetar med fyra permanenta hägn i Skåne: Fulltofta, Hemmestorps Mölla, Karups Nygård och Flyinge Kungsgård. Du kan besöka alla hägnen året om på egen hand. Läs mer om våra hägn här!

Artbingo för hela familjen
Artbingo är en utmärkt aktivitet för både barn och vuxna. Alla deltagare får varsin bingobricka med olika arter. När någon av arterna ses eller hörs sätts ett kryss i rutan med arten. När en hel rad eller hela brickan eller fylld ropar deltagaren ”bingo!”. Testa till exempel På Natursidan.se finns flera olika artbingobrickor: VinterfåglarSportlovsbingo

Spana efter örnar
I hela Skåne finns det örn att se för den som är observant. Vill du se örn rekommenderar vi att du tar dig till dessa platser i Skåne, tänk på att ta med kikare, fika och varma kläder.

Fågelmatare/Mesklocka