Baljväxter går att odla i Sverige

Idag står jordbruket inför många utmaningar. Baljväxter kan bidra till att lösa flera av dem! Genom att odla och äta mer bönor, linser och ärtor kan vi bland annat minska klimatpåverkan, gynna den biologiska mångfalden och hushålla med resurserna.

Vi människor behöver protein i maten för att må bra. Baljväxter innehåller mycket protein. Genom att äta bönor direkt istället för att göra kraftfoder till höns, kor och grisar kan vi få den näring vi behöver med ungefär en tiondel av de resurser som behövs för att producera kött. Baljväxter sparar mark, diesel till traktorer, eventuella bekämpningsmedel mm. När jordens befolkning växer behöver en stor del av proteinet komma från växter, om maten ska räcka åt alla. Därför är det bra att äta minst varannan vegetariskt.

Vi driver projektet ”lokalproducerade baljväxter” och har ett brett samarbete med lantbrukare och forskare. Med projektet vill vi få igång mer odling och mer konsumtion av lokalproducerade och ekologiska baljväxter. Se filmen om projektet här!

Som inspiration har Naturskyddsföreningen i Skåne tillsammans med Hushållningssällskapet även tagit fram tio recept på bland annat majssoppa, chokladkaka och bröd där baljväxter som går att odla lokalt ingår. Se recepten här!

Läs mer i broschyren Lokala Baljväxter