Måkläppen – numera en svårbesökt ö

Måkläppen är Sveriges sydvästligaste utpost och utgör med sin ständigt föränderliga form och säsongsmässiga beträdnadsförbud ett mycket spännande besöksmål. Den stora sandreveln förändras kontinuerligt av vindar och vatten och kan därför te sig olik från ett besök till ett annat.

Efter oktoberstormen Babet blev det ovanligt tydligt. Då blev stora delar av sandreveln avskuren från fastlandet. Partier med djupt vatten och stora mängder tång ligger som ett hinder bland annat i höjd med Ule näbbe och sjömärket. Även med vadarstövlar kan det vara svårt att komma över. Tänk särskilt på att vattenståndet snabbt kan förändras och vattnet börjar stiga. Tänk även på att de stora tångbältena kan vara förrädiska. Plötsligt kanske du går igenom om det är vatten under. Just nu avråder Länsstyrelsen i Skåne därför från besök. (Från 1 november – 31 januari är det normalt sätt tillåtet att besöka Måkläppen).

Håll extra stort avstånd till säl – skyltarna är bortspolade
De fredade zonerna är för områdets fåglar och sälar. Skyddsområdena syns bra på kartan, men de kan vara svåra att se ute i fält. Särskilt sedan varningsskyltarna spolats bort. Det är därför extra viktigt att inte gå nära vilande sälar och flockar med fågel.

Alternativ till Måkläppen
För dig som gillar Måkläppens vindar och vyer, och den havsnära promenaden i sand och längs strand, så finns alternativ. Du kan gå norrut från Skanör hamn och vidare ut på Norra reveln (karta över Flommen, med Norra reveln i norr.) Eller gå längs stranden från Strandbaden till Falsterbohus borgruin.

Vill du se säl? Satsa på dessa platser istället!
För sälintresserande finns flera alternativ till Måkläppen:

Hallands Väderö

Norra Ljunghusen, på Blacks rev