Eken vid Röstånga-Skäralid

Namn: Eken vid Röstånga-Skäralid
Kommun: Svalöv (Karta och koordinater)
Omkrets: 765 cm (2015)

Röstånga

Fotograf: Ingrid Camper

Vid vägen mellan Skäralid och Röstånga står Svalövs kommuns grövsta träd som tillika är Skånes fjärde största ek. Eken har kort stam men enorm krona, och det går knappast att missa trädet om man färdas längs vägen. Eken har vuxit enormt snabbt, bara för 60 år sedan mätte omkretsen bara ca 6 meter. Trädet har också klättrat i topplistan, från en sjundeplats år 2003 till fjärdeplatsen eken har idag. En bred grusväg går in precis invid trädet så det går utmärkt att stanna och kika närmare på det.

Se upp! När Naturskyddsföreningen besökte trädet låg det lite skräp, bland annat taggtråd invid stammen.

Skäralid-1953-597-cm-Weimarck

Eken vid Röstånga-Skäralid fotograferad 1953 av Henning Weimarck. Då mätte trädet 597 cm i omkrets.

Röstånga_väg

Fotograf: Ingrid Camper

Klicka för att läsa om fler träd på topplistan.
1. Tusenårseken
2. Vegeholmseken