Jeppatorpseken

Trädet sett från vägen i augusti 2020. Ormbunkar och lavar växer i och på trädet. Foto: Magnus Billqvist.

Namn: Jeppatorpseken, Sparraeken, Sparreken, eken i Mala
Kommun: Hässleholm (Karta och koordinater)
Omkrets: 744 cm (2015)

Något nordost om Sparra sjö står en fantastisk ek vid vägen. Eken, som delvis står inne i en trädgård, är sedan 1955 ett naturminne ”på grund av sin ansenliga ålder och storlek”. Trädet har många namn som alla anknyter till ortsnamn eller trädets placering. Jeppatorp är adressen i området, Mala närmaste byn. Sparra- eller Sparreken kallas den på grund av trädets närhet till Sparrasjön.

Eftersom trädet under lång tid stått i en trädgård finns många historier kring trädet, som de boende i närheten gärna delar med sig av. Ett förälskat par ska ha gömt sig i trädet, för att aldrig mer komma ut. En sugga ska ha fött ungar inne i trädet, vilket rönte tidningsnotiser när det begav sig. Det hål som tidigare funnits har trädet delvis själv förslutit och delvis är det fyllt av sten.

Under 1956 träffades trädet av en blixt som skalade av barken nästan helt på den sidan som vetter mot huset. Trädet har läkt ordentligt sedan dess så idag syns bara små spår efter det dramatiska nedslaget.

Jeppatorp

Eken 2015. Foto: Ingrid Camper.

Klicka för att läsa om fler träd på topplistan.
1. Tusenårseken
2. Vegeholmseken